ПРЕМИЕРА НА  “СЪНОДИВА”

 

Представлението, което представя една съвременна и чисто човешка история, чрез мита за самодивите, е с премиерни спектакли на
28 ноември и 9 декември 2019 г. в София!

На 28 ноември и 9 декември 2019 г. в София (Нов Театър НДК) ще се състои премиерата на “Сънодива” – новото представление на младия режисьор Красимира Дуковска –
с участието на Росица Гевренова, Веселина Бояджиева, Християна Стоименова и Божидар Михайлов.

Реализирането на пиесата се осъществява с подкрепата на Министерство на културата на Република България и на Нов български университет.

Действието в пиесата „Сънодива“ се развива в една нощ от живота на героинята, в която тя не спи. Причините една жена да не спи са много. През мита за самодивите, зрителите ще се потопят в чисто човешка история и важни теми като семейството, свободата, избора, общуването между хората, приемането или неприемането на различните, любовта, свободата, мечтите.

В главната роля влиза актрисата Росица Гевренова, която притежава изключителна пластика и чувственост, необходими за изграждането на образа. На сцената ще ѝ партнират младите актриси Християна Стоименова и Веселина Бояджиева, за които проектът е дебютен. Божидар Михайлов, също наскоро завършил млад актьор, се превъплъщава в образа на мъжа, който присъства като част от мултимедийната среда, която надгражда и дообогатява спектакъла.

Представлението е интердисциплинарно, осъвместява театралните и кино подходи за визуализация на драматургичен текст. В мултимедийното изображение са включени рисунки на младата и талантлива художничка Силвия Стоянова, а музиката в спектакъла е на композитора – Константин Кучев.

„Сънодива” ще потопи зрителите през мита за самодивите в чисто човешка история и важни теми като семейството, свободата, избора, общуването между хората, приемането или неприемането на различните, любовта, свободата, мечтите.
Кой път ще избере героинята, човешкия, свързан със семейството, или този на свободата, без обвързаности, зрителите ще разберат на 28-ми ноември и на 9-ти декември 2019 г.
на сцената на Нов театър, НДК.

“Сънодива” може да се гледа на:

– 28 ноември 2019, Нов Театър НДК, 19:30 часа (Спектакъкът се осъществява с подкрепата на Министерство на Културата на Република България и на Нов Български Университет). Билети онлайн: http://ndk.bg/event/sanodiva-8553-1
– 9 декември 2019, Нов Театър НДК, 19:30 часа (Спектакъкът се осъществява с подкрепата на Министерство на Културата на Република България и на Нов Български Университет). Билети онлайн: http://ndk.bg/event/sanodiva-8553-1
“Сънодива”
по пиесата “Самодива” на Красимира Дуковска

Режисьор – Красимира Дуковска
Сценография и костюми – Елица Стефанова и Симона Крушкина
Композитор – Константин Кучев
Художник – Силвия Стоянова
Мултимедия -Теодора Василева
Продуцент – Райза Вилм Прадакшънс

с участието на: Росица Гевренова, Християна Стоименова, Веселина Бояджиева
и Божидар Михайлов

За Красимира Дуковска

Проектът е дебютен за автора и режисьора Красимира Дуковска, която завършва през 2017 г. магистратура „Актьорско майсторство и театрална режисура“ в НБУ с художествен ръководител – проф.Цветана Манева.

По време на следването си Красимира Дуковска работи на сцената на Учебен театър към НБУ като режисьор върху следните спектакли :
Театрално представление „Трябва да виждаш, за да обичаш” (2017)
Документален театър, част от пърформанс „Водата, рефлексии” (2018)
Опитът и знанията й се допълват чрез лабораторното търсене, срещите с известната режисьорка Елена Панайотова и работата на Красимира като асистент режисьор в спектаклите:
”Гилгамеш”, реж.Елена Панайотова (2017)
”Рибарски свади”, реж.Елена Панайотова (2017)
През 2019 г. Красимира Дуковска завършва и магистратура по кино режисура, НБУ, с худ.ръководител Стефан Командарев.

Красимира Дуковска има 6 късометражни филма, някои от които отличени с награди от родни и интернационални фестивали.

Магията на театъра кара младата режисьорка да създаде през 2019 г. проекта „Театър на колела”. Водеща идея в начинанието е една и съща пиеса да се поставя в различни училища. Проектът успява да стартира едновременно в 36-то училище в гр. София, в гр. Якоруда, както и в българското училище в гр.Палма де Майорка, Балеарски острови.
Творческа концепция и описание на проектния замисъл

Пиесата носи приказен характер на повърхността, но смисълът й е дълбоко човешки, съвременен. Текстът, както и сценографските решения ще водят зрителите през митовете за самодивите, до отношенията мъж-жена, жена-дете, човеците и различните.

В героинята са вложени по нещо от големите драматургични образи, от ибсеновата Нора, шекспировата Гертруда, женските образи на Сара Кейн, Яворов, Елин Пелин, Елена Алексиева. Всяка жена, изправена пред избор претегля на везни любовта и свободата си, но доколко този избор е справедлив за всички, на които държи, доколко е справедлив за децата, които често нямат избор, за родителите, които ни натоварват с очакванията си, за човека до нас, който често не чува, не вижда, не разбира за избора, който правим.

„Сънодива” поставя и въпроса „Може ли личният избор изобщо да бъде справедлив?”. Само майчината обич е тази, която измества фокусът от Аз-а и везните натежават в полза на детето. Героинята въплъщава съвременната жена, която носи бунтарството, но и желанието за създаване на семейство, не по-малко от желанието да запази индивидуалността си, да не се претопи в ролята на съпруга, снаха, майка, домакиня.
Двете реалности-самодивската и битовата-човешката се сблъскват на сцената и този сблъсък ще се изведе през словото, танца, светлината, звуковата среда, както и помиряването на тези два свята, през противоречието. Сънодивата е метафората на нашата жажда за свобода, себеизразяване, творчество, липса на предели и лимит в мечтите ни. Всеки носи този стремеж и неспокоен дух.

Бунтът от липсата на избор е енергията, която движи героинята. Когато получава правото да избира, тя е обезоръжена и тогава открива връзката си с човешкото, открива причината да остане. Пред избора, тя се предава. Няма с кого да се бори, изправя се пред себе си и става неуверена, най-човешкото чувство. Пиесата е с отворен край, за да може зрителят сам да завърши пиесата, така както той би постъпил.

Чисто визуалната концепция е интердисциплинарна и осъвместява театралните и кино подходи за визуализация на драматургичен текст.

Leave a comment